Pengikut

Khamis, 16 Jun 2011

Ambiga Sreenevasan: Gigih dan Focus

Keynote speaker: Bar Council chairman Ambiga Sreenevasan 
ushering Abdullah into the hall in Kuala Lumpur on Thursday.

"IT IS an honour and a pleasure for me to be here tonight. 
I would like to thank the Bar Council for giving me 
the privilege of addressing this illustrious gathering..."
- Abdullah Badawi

Laksamana panjangkan pandangan rakan-rakan bloggers berkaitan isu yang sedang diaminkan oleh Ambiga Sreenevasan yang disokong kuat oleh Parti Melayu Pas dan Nuar Berahim. Manakala parti Racist China DAP terus mengaturkan agenda dan strategi yang begitu bijak, rapi dan berterusan.

Strategi mereka telah berjaya dengan menguasai 5 buah negeri dan memusnahkan 2/3 majoriti UMNO-BN.

Ikuti penulisan dari Kitagempur.com 


Nampaknya isu BERSIH semakin panas. Mendapat liputan meluas daripada semua pihak. Ada diantara NGO yang mahu menyaman penganjur andai ianya diteruskan kerana akan melibatkan kerugian kepada sesetengah pihak. Walaupun begitu Pengerusinya S.Ambiga tetap mahu meneruskan perhimpunan itu. 

Siapa sebenarnya S.Ambiga ini? Beliau adalah bekas Presiden Majlis Peguam. Beliau jugalah peguambela kepada Lina Joy dan juga pendokong IFC ( Interfaith Commision) dan jangan kita lupa beliaulah yang menyeru rakyat Sarawak supaya berhimpun sepertimana rakyat Mesir lakukan.

Pembantu beliau adalah seorang Melayu yang memperbodohkan diri sendiri semata-mata kerana kepentingan politik. Lebih menarik kenapa 2 orang yang begitu fanatik dengan agama masing-masing boleh bergabung tenaga untuk menghuru-harakan negara. Tidakkah bodoh apabila seorang yang berpaksikan satu parti yang dikatakan memperjuangan agama Islam boleh menjadi anjing belaan kepada seorang bangsa pendatang yang sememangnya anti- Islam.

Jawapan yang aku dapat hanya satu. Pengerusi IFC ini melihat kemampuan Mat Sabu untuk memanggil anjing belaan yang berpayung kepada parti PAS untuk memastikan perancangannya berjaya. Aku yakin majoriti yang hadir nanti adalah daripada golongan orang Melayu. Jauh sekali kita akan dapat melihat satu kelompok besar bangsa pendatang seperti Cina ataupun India. Kalau ada hanyalah mereka-mereka yang menjadi anjing belaan kepada pemimpin-pemimpin PKR ataupun DAP.

Orang Melayu jangan jadi bodoh apabila menyokong perjuangan seorang bangsa pendatang yang secara jelas sebagai seorang Anti- Islam.Kenapa perlu kita menjadi balaci kepada seorang Anti-Islam walhal kita masih ada ramai lagi khalifah yang lebih layak,

Blogger Ujang Ranggi

Blogger Pendita Kain Singkat

Ahad, 12 Jun 2011

Parasitism: Satu Kaedah Tarbiah Ummah...

File:Yellow mite (Tydeidae) Lorryia formosa 2 edit.jpg

Dari sudut politik, istilah "parasit" adalah berkaitan dengan hubungan antara parti politik dalam sistem demokrasi berparlimen.

Di negara kita Parti Kerajaan Pilihan Rakyat adalah "Parti Induk" manakala Gerombolan Pakatan pembangkang adalah "Parti Parasit".

Parti Racist China DAP adalah parasit berbahaya kerana mereka hidup senang lenang, kaya raya dan bebas melakukan apa sahaja untuk kehidupan keluarga dan kaum mereka, tetapi terus menerus menghasut kaum China untuk membenci dan memusnahkan Perlembagaan Persekutuan. Mereka terus menjadi parasit dan menghisap limpahan rezeki ekonomi setiap hari dan setiap sudut, tetapi dalam masa yang sama menghasut kaum China supaya menganggap bangsa Melayu adalah racist dan tidak adil.

Parti Keluarga Nuar Berahim PKR juga sangat bertentangan dengan keperluan masyarakat kita kerana menjadi parasit demokrasi. Keluarga ini hidup mewah dan kaya raya menikmati kekayaan dari khazanah di negara kita. Nuar Berahim adalah parasit yang berjaya menghasut sebahagian rakyat untuk berjuang membela dirinya yang kini menjadi liabiliti kepada gerombolan parasit pakatan pembangkang.

Parti Melayu PAS sememangnya semanjak dari dahulu lagi terkenal sebagai parti parasit yang menghisap darah hasil dari perjuangan Parti Induk. PAS menggunakan bangsa Melayu untuk menjadi ahli partinya tetapi menggunakan agama islam sebagai alat memperdayakan mereka. Sebagai parasit yang hidup menumpang kejayaan yang dicapai dan dilaksanakan melalui dasar-dasar Kerajaan Pilihan Rakyat, mereka terus menggunakan agama untuk menghasut rakyat membenci Kerajaan yang dipilih oleh Rakyat selama ini.

Samada DAP, Parti Keluarga Nuar Berahim atau Parti Melayu Pas, Mereka merupakan Parti Parasit yang bergabung untuk menjahanamkan Parti Induk Pilihan Rakyat.

Cara mereka menghisap kepercayaan rakyat tetap sama, iaitu dengan menaburkan fitnah, menimbulkan kebencian, menghakis keyakinan, memerangkap kepercayaan, memesongkan persepsi serta banyak lagi kaedah yang dahulunya diamalkan oleh Parti China Komunis Malaya yang bercita-cita untuk memerintah negara ini.

Kerajaan Pilihan Rakyat yang menjadi Parti Induk negara kita disayangi kerana berjaya menyediakan kebajikan dari segenap sudut tanpa mengira kaum dan agama. Kakitangan kerajaan, peniaga, pekebun, peladang, petani, peneroka, penternak, usahawan, pekerja kilang, malah pembantu rumah warga asing menikmati  kehidupan yang jauh lebih baik berbanding rakyat di negara serantau yang lain.
  
Sekarang ini dapat dilihat dengan jelas, di kalangan parti-parti parasit gerombolan pakatan pembangkang juga  semakin ketara bahawa Parti Melayu Pas menjadi parasit kepada Parti Racist China DAP yang dianggap sebagai Parasit Induk kepada Pas. Tanpa DAP dan Isu Maksiat Nuar Berahim, Pas tidak boleh menjadi parasit yang berjaya.

Anak-anak muda kita sedang melihat betapa hinanya Parti Melayu Pas yang menggunakan agama Islam tetapi pencapaian dan maruahnya tidak lebih dari sebuah parti parasit di negara ini. Umat Islam dan Bangsa Melayu-Bumiputera bukan parasit. Kita adalah bangsa yang bermaruah.

Baca juga entri penting di bawah dari blogger sahabat paneh.blogspot.com


Cina India pengundi haram?

1. Dalam sebuah seminar di ibu negara baru-baru ini, seorang peserta Cina berkata kepada penceramah di pentas, "Mengapa perlu dikekalkan hak istimewa Melayu. Itu cerita lama...dah jadi sejarah. Lagipun bukan kami atau generasi Cina hari ini yang tandatangan setuju untuk iktiraf hak istimewa Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan. Itu hal orang dulu. Sekarang patut sama rata."

2. Jawab si penceramah, "Generasi Melayu hari ini juga tidak pernah tandatangan setuju untuk beri taraf warganegara kepada orang Cina. Dulu pun hanya Tunku Abdul Rahman seorang saja yang tandatangan iktiraf kerakyatan pendatang. Jadi adakah Melayu hari ini patut hapuskan juga taraf warganegara orang Cina?"

3. Wujud dakwaan bahawa Tunku tidak merujuk atau membentangkan kepada cendiakawan Melayu mahupun rakyat raja ketika mengiktiraf kerakyatan Jus Soli kepada kaum pendatang dalam Perlembagaan Persekutuan. Malah Tunku secara bersendirian telah menandatangani penerimaan penyerahan Perlembagaan Persekutuan sebelum 31 Ogos 1957 tanpa merujuk sesiapa.

4. Justeru, hanya Tunku seorang sahaja yang terikat dengan perlembagaan tersebut kerana seluruh bangsa Melayu sebagai tuan kepada Persekutuan Tanah Melayu tidak pun dibawa berunding serta tidak maklum akan isi kandungan Perlembagaan Persekutuan sebelum ianya diwartakan secara rasmi.

5. Malah pengiktirafan kerakyatan yang diberikan Tunku kepada pendatang ketika itu, tidak termasuk perjanjian bahawa bukan Melayu akan diberi kuasa untuk memilih (mengundi) atau dipilih sebagai pemimpin dalam Persekutuan; sebagaimana amalan negara China dan India sendiri yang tidak mengiktiraf 'kuasa memilih' pendatang yang diberi taraf kerakyatan melalui prisip Jus Sanguinis. Di negara China dan India, generasi ketiga pendatang yang berkahwin dengan pribumi di sana sahaja akan diberi hak untuk memilih dan dipilih sebagai wakil rakyat.

6. Kajian terperinci berkenaan hal ini perlu dilakukan segera. Adakah selama ini orang Cina dan India yang dijanjikan kerakyatan sebelum merdeka, turut sama dijanjikan kuasa untuk mengundi atau mentadbir negara ini? Adakah kaum pendatang di Malaysia merupakan pengundi haram selama ini?

7. Perkara 16: Kewarganegaraan melalui pendaftaran (orang yang dilahirkan di Persekutuan sebelum Hari Merdeka); Tertakluk kepada Perkara 18, apabila permohonan dibuat kepada Kerajaan Persekutuan oleh mana-mana orang yang berumur lapan belas tahun atau lebih dan yang dilahirkan di Persekutuan sebelum Hari Merdeka, maka orang itu berhak didaftarkan sebagai warganegara jika dia memuaskan hati Kerajaan Persekutuan—

(a) bahawa dia telah bermastautin di Persekutuan dalam masa tujuh tahun sebaik sebelum tarikh permohonan itu, selama tempoh yang pada agregatnya berjumlah tidak kurang daripada lima tahun;
(b) bahawa dia berniat hendak berbuat demikian secara tetap;
(c) bahawa dia berkelakuan baik; dan
(d) bahawa dia mempunyai pengetahuan asas bahasa Melayu.

8. Namun hakikatnya ramai kaum bukan Melayu di negara ini yang masih tiada pengetahuan asas bahasa Melayu (semak dengan pegawai banci). Malah ramai juga kaum bukan Melayu di Malaysia yang memegang 2 kerakyatan yang jelas bertentangan dengan Perkara 24 Perlembagaan Persekutuan.

9. Penganugerahan kerakyatan kepada kaum pendatang dibaca bersama pengiktirafan terhadap 4 perkara iaitu Agama Islam, Raja-Raja Melayu, Bahasa Melayu dan Hak Istimewa Melayu. Jika salah satu daripada 4 perkara tersebut dipersoal ataupun dipertikai oleh mana-mana kaum pendatang, maka secara automatik taraf kerakyatan mereka akan gugur serta tidak lagi layak diiktiraf sebagai warganegara Malaysia dan berubah status kepada pendatang haram.

10. Lu ada batu lalam kapala luluk ka apek...macha?



7 Komentar:


kerani kota said...
berdasarkan apa yang kau tulis ni paneh, bleh la kite simpulkan soi lek porno dan hampir semue pemimpin dap dah telucut kewarganegaraan meka dan elok diistihar meka sbg pendatang haram sbb meka ni la yg banyak soalkan kontrak sosial, raja melayu, islam, hak istimewa melayu. tu tak campur 4k india yang tak berdaftar tu sume. btul ke meka tu rakyat negara ni atau tikus mondok yg menyusup dari india sana. pemimpin melayu kita bila nak sedar yg nuar sodom dan nicky ajis tu pemecah belah umat.
Anonymous said...
satu analisis yang menarik dan perlu diberi perhatian oleh pakar-pakar sejarah di malaysia. kena tulis sejarah yg benar dan jangan disorok fakta demi nak jaga hati non pribumi. biar najib sorang saja yg terhegeh jaga hati cina. orang melayu lain mesti rapatkan barisan dan bersatu. barulah si kafir ni gerun. mat jan
Anonymous said...
KOMEN bahawa negara ini kepunyaan kaum Melayu dan kaum bukan Melayu perlu menghormati kekuasaan Melayu, kedengaran lagi. Secara umumnya, komen ini atau lebih tepat lagi hakikat ini tidak disenangi sesetengah pihak dalam kalangan bukan Melayu. Sehubungan itu, Semenanjung Malaysia yang sebelum ini dikenali dengan nama Tanah Melayu, bagi mereka ini adalah nama geografi semata-mata dan wujud dalam konteks sejarah lampau saja. Mereka mendakwa nama ini tidak relevan lagi dalam konteks zaman moden ini, lebih-lebih lagi dalam Gagasan 1Malaysia. Politik, yakni pendapat dan kepercayaan mengenai salasilah negara ini, khususnya Semenanjung, yang berbeza-beza sepatutnya tidak timbul lagi, khususnya pada masa ini, selepas negara merdeka sejak 54 tahun lalu. Penduduk asal dan dominan rantau ini dan Malaysia, Indonesia dan Filipina sebagai wilayah terasnya, dulu, sekarang dan selama-lamanya adalah dihuni dengan dominannya oleh rumpun yang dikategorikan sebagai Melayu. Oleh sebab alam Melayu lebih menerima budaya luar daripada memantapkan budaya sendiri pada era awalnya, mereka ini menganggap perkembangannya sebegini yang banyak dipengaruhi reaksinya terhadap pertembungan dengan budaya luar, khususnya di Semenanjung sebagai wilayah yang tidak mempunyai dasar Melayu yang kuat. Justeru, ia tidak boleh dipanggil Tanah Melayu. Tidak dapat dinafikan pertembungan dengan India adalah banyak sekali sehinggakan ia meninggalkan kesan budaya dan politik yang besar di rantau ini. Ia dapat dilihat pada pengaruh Hindu dalam struktur sosial dan politik alam Melayu. Sehubungan ini, bawah pengaruh Hindu, ketua dalam masyarakat Melayu feudal dijadikan raja, yang takhtanya diwarisi. Kosa kata bahasa Melayu ikut diserapi kata Sanskrit. Walau bagaimanapun, pengaruh Hindu ini tidak sekali-kali menguasai struktur asas masyarakat Melayu, sama ada yang bersifat politik mahupun sosial. Pengaruh Hindu ini adalah lapisan budaya semata-mata dan tidak pun mengubah struktur feudal masyarakat Melayu dulu dalam apa jua cara. Ia masih wujud dengan utuh dalam tata tingkat raja dan rakyat. Islam tiba di rantau ini pada abad 11 dan didapati sudah bertapak dengan mantapnya pada abad ke-13. Pada masa itu, Pasai dan kemudian Aceh di Sumatera menjadi pusat penyebaran Islam yang masyhur. Walaupun Sumatera Utara adalah pusat pengajian Islam di Asia Tenggara pada bahagian awalnya, sesungguhnya Melaka adalah pusat di mana Islam tersebar ke seluruh alam Melayu kemudian. Sehubungan pengaruh Islam yang kuat di rantau ini melalui Melaka, ia menjadi pelabuhan yang dikunjungi pelbagai jenis pedagang. Walaupun banyak bahasa dituturkan di sana, bahasa Melayu ialah lingua franca yang paling banyak digunakan. Ia digunakan untuk tujuan komunikasi bukan saja antara penduduk tempatan dengan pedagang, tetapi sesama pedagang asing dari segenap pelosok dunia. Walaupun Melaka ditawan Portugis pada 1511, Kerajaan Melaka tidak terus lenyap. Sehubungan ini, seluruh empayar Melaka diperintah dari Johor sehingga ia dan lain-lain ditakluk Aceh. Dengan ini, seluruh Semenanjung Malaysia berada di bawah kuasa Aceh, kecuali Melaka yang diperintah Portugis dan kemudian Belanda. Kekuasaan Aceh diakhiri dengan penaklukan Bugis pada abad ke-18. Penaklukan Bugis dari Sulawesi ini berlaku dalam bentuk halus. Mereka tidak sekali-kali menggulingkan pemerintah di Semenanjung. Yang dilakukan ialah mereka menguasai beberapa negeri dengan meresapi struktur politik yang sedia wujud, melalui naungan di sebalik takhta. Antaranya ialah Kedah, Perak, Pahang dan Johor. Hanya di Selangor, mereka berjaya menduduki takhtanya. Bersambung...
Anonymous said...
Kemunculan dan kejatuhan kekuasaan Aceh dan Bugis ini sebetulnya memperlihat bangun jatuhnya pusat kuasa watan alam Melayu, khususnya di Semenanjung. Sebaliknya, kehadiran Portugis dan Belanda perlu dilihat sebagai semata-mata campur tangan di Melaka saja dan kawasan berdekatan. Di luar Melaka, di Semenanjung dan seluruh Nusantara, tamadun Melayu terus berkembang tanpa sebarang pengaruh Barat yang signifikan. Melaka adalah Kerajaan Melayu pertama untuk tempoh 1402-1511, sesungguhnya adalah kemuncak tamadun Melayu dalam alam Melayu. Selepas tempoh ini, ia berpindah ke Johor. Dari sinilah pengaruh dan kekuasaan Melaka terus berkembang ke seluruh Semenanjung dan di pantai timur Sumatera. Menjadi kesalahan besar untuk menganggap era kekuasaan Aceh dan Bugis di Semenanjung sebagai pemerintahan oleh kaum bukan Melayu, seperti didakwa sesetengah pihak. Masyarakat Aceh dan Bugis berasal dari Sumatera dan Sulawesi, adalah wilayah utama dalam alam Melayu. Justeru mereka bukan pendatang ketika berpindah ke Semenanjung. Mereka sebetulnya adalah watan alam Melayu dan peribumi Nusantara! Sehingga abad ke-18, kewujudan alam Melayu di rantau ini, khususnya secara dominan di Nusantara kecuali Melaka, berterusan tanpa campur tangan Barat. Hanya pada abad ke-19, keadaannya berubah melalui penjajahan Inggeris. Untuk beberapa abad lamanya, Semenanjung dihuni rata-ratanya masyarakat Melayu. Tetapi awal abad ke-20 memperlihat kependudukan alam Melayu ini bertukar secara mendadak dengan kemasukan buruh secara besar-besaran dari China dan India. Dengan latar sejarah yang sebegini jelas keMelayuannya, bagaimanakah Semenanjung tidak boleh dikaitkan lagi dengan nama Tanah Melayu pada masa kini khususnya dalam Gagasan 1Malaysia? Gagasan 1Malaysia yang walaupun menganjurkan keadilan sosial yang memastikan keterlibatan semua kaum, tidak boleh sekali-kali ditafsirkan dari segi kenegaraan, khususnya mengenai salasilah negara ini sebagai betul-betul satu fenomena moden yang langsung tidak mahu mengambil kira sejarah lampau. Penolakan unsur kesinambungan antara bentuk sebelum moden dengan yang moden oleh sesetengah pihak, yang menganggap nama Tanah Melayu itu tidak sesuai lagi digunakan pada masa ini, khususnya dalam pembentukan bangsa Malaysia dan negara moden Malaysia itu sendiri, adalah bukan saja sikap buruk. Tetapi yang lebih mudarat lagi ialah kesan buruk yang boleh timbul daripada sikap ini yang menafikan sejarah lampau negara ini sebagai jajahan Melayu. Sesungguhnya pembinaan mana-mana negara, walaupun pada zaman moden ini perlu dikaitkan secara eksplisit dengan bentuk sebelum moden dengan mengambil kira sejarah lampau, khususnya yang berkenaan dengan beberapa identifikasi politik yang penting. Sehubungan ini, Semenanjung adalah Tanah Melayu pada masa dulu, kini dan selama-lamanya. Ini adalah kenyataan nasionalisme Malaysia dan bukan etnosentrisme Melayu! Penulis ialah Timbalan Pengarah Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
Anonymous said...
untuk (c) dan (d) pun bukan melayu x patuh.selayaknya d gugurkan kerakyatan sebagai penduduk tetap sahaja.
Anonymous said...
setuju dgn anon. depa ni perangai bukan baik pun. buat kongsi gelap, jual dadah, seludup., pelacur, rumah urut bla bla bla. lepaih tu dah kaya banyak lari dok luar negara. takdak sifat setia langsung. -tom tem bak-
hangkedee said...
Starting point adalah dari pemerintahan kerajaan 3 beranak Tundun Bodohwi yang suka barang CINA yang tak potong.

Sabtu, 4 Jun 2011

Mengapa DAP Sangat Yakin Parti Melayu PAS Boleh Membantu Memusnahkan Perlembagaan Persekutuan


Ahli-ahli dan pengikut Parti Melayu PAS semakin teruja untuk mengetahui mengapa Parti Racist China DAP sangat yakin bahawa PAS akan membantu mereka menubuhkan pemerintahan baru di Malaysia dengan menggunapakai konsep Perlembagaan Malaysian Malaysia ciptaan China DAP.

Telah ramai orang yang meperkatakan bahawa pahaman politik Pas adalah fahaman puak khawarij yang telah wujud di zaman Khalifah lagi. Khawarij sentiasa menganggap mereka memperjuangkan agama tetapi sebaliknya Saidina Ali RH telah menyimpulkan bahawa puak ini adalah:

 "...kata-kata yang benar untuk tujuan yang batil"

Ikuti kupasan dari rencana berikut Khawarij


VI. PEMAHAMAN-PEMAHAMAN KHAWARIJ
1. Mereka berkata dengan menggunakan ta`wil dan hanya melihat dhohir nashnya saja.
Ahmad Amin dan Abu Zahroh berkata : orang-orang khowarij adalah orang-orang yang hanya melihat dhohir nashnya saja tanpa membahas ma`na yang terkandung di dalamnya.
Ibnu Abbas, Ibu Taimiyah, dan Ibnu Qoyyim berpendapat : mereka adalah orang-orang yang suka menta`wilkan ayat sesuai hawa nafsu mereka, mereka telah sesat ketika menganggap bahwa ta`wilan mereka yang dimaksud oleh nash.
Al-`Asyari di dalam maqolahnya berkata : mereka adalah orang-orang yang tidak mempunyai pendirian yang tetap dalam urusan ini, ada yang melihat nash secara dhohir dan ada juga yang menta`wilkan nash menurut hawa nafsunya.
2. Pelaku dosa besar menurut mereka adalah kufrun millah ” keluar dari islam ” .
Hujjah-hujjah mereka adalah : firman Allah ta`ala dalam surat At-Taghobun : 2 , Al-Ma`idah : 44, Saba` : 17. Dan dalam hadits Rasululah, beliau bersabda : Artinya : “Tidaklah orang yang berzina ketika berzina dia mukmin, dan tidaklah orang yang meminum khomer ketika meminumnya dia mukmin, dan tidaklah orang yang mencuri ketika mencuri dia seorang mukmin….…( HR. Bukhori 8 : 13, Muslim 1 : 54 ).
3. Imamah menurut khowarij ada dua pendapat yaitu :
a. Kelompok mayoritas khowarij, mereka mewajibkan kepada imam untuk bergabung di bawah bendera mereka dan berperang bersama mereka selama masih di atas jalan yang lurus “menurut mereka”.
b. Al-Muhakkimah, An-Najdad, dan Al-Ibadhiyah mereka berpendapat bahwasanya bisa jadi mereka tidak membutuhkan akan adanya imam, jika seluruh manusia bisa berbuat adil. dan apabila mereka membut uhkan akan adannya imam maka siapa saja yang mampu menjadi imam maka ia boleh menjadi imam dari bangsa manapun.
Syarat-syarat imam menurut khowarij:
1. Seorang imam harus kuat aqidahnya, ikhlas dalam ibadah, dan kuat ketaqwaannya, menurut apa yang mereka pahami.
2. Seorang imam harus kuat dirinya, mempunyai kemauan yang kuat, pemikiran yang cemerlang, keberanian, dan kuat pendiriannya.
3. Seorang imam harus terlepas dari hal-hal yang mengancam “merusak” imannya, baik itu cinta kepada kemaksiatan dan laghwun, serta bukan pelaku dosa besar walaupun dia telah bertaubat.
Adapun imam menurut mayoritas mereka tidak berhak diberikan kepada wanita, akan tetapi ada sebagian kelompok mereka yang memperbolehkannya yaitu “syabibiyah”.
4. Adapun sikap mereka kepada orang yang menyelisihinya terbagi menjadi dua pendapat : ada yang berpendapat kafir, dan ada yang bersikap “adil” yaitu tidak boleh membunuh mereka sebelum disampaikan dakwah kepadanya.
Imam Al-Asy`ari berkata dalam maqolatnya : orang-orang khawarij bersepakat bahwa orang yang menyelisihi mereka, dihalalkan darahnya, kecuali firqoh ibadhiyah. Mereka tidak berpendapat seperti itu kecuali kepada sultan.
Adapun mengenai anak orang ( yang menyelisihi mereka ) mereka berbeda pendapat, diantaranya :
a. mereka sama dengan orang tua mereka, maka di perbolehkan membunuh mereka karena halal darahnya. Ini adalah pendapat Al-Azariqah, Al-Ajaridah, Al-Hamziyah, Al-Kholfiyah, mereka berhujjah dengan surat Nuh : 27.
b. Mereka adalah penghuni jannah jadi tidak boleh di bunuh, ini adalah pendapat Najdat, As-Syufriyah, dan Al-Maimunah.
c. Mereka adalah pelayan penghuni jannah.
d. Sebagian mereka dalam masalah ini ada yang tawaquf ( tidak berpendapat ) menunggu sampai baligh sehingga jelas kedudukannya.
e. Orang-orang Ibhadhiyah berwali dan ( tidak mengganggu ) anak-anak muslim serta berlepas diri terhadap anak-anak musyrik.
VII. KAFIRKAH KHOWARIJ ?
Para ulama` berbeda pendapat dalam menghukumi orang-orang khowarij, akan tetapi secara garis besar pendapat mereka adalah sebagai berikut :
1. Sebagian mereka menghukuminya kafir.
Qhadi abu bakar ibnul a`raby di dalam syarah tirmidzi berkata: yang shohih adalah mereka kafir sebagaimana sabda Rasulullah yang berbunyi: “ mereka adalah sejelek jelek ciptaan “ ( Hum syarrul kholqi ) “ sungguh akan saya bunuh mereka dengan sengaja “ ( laqtulannahun qotla ‘aadin ) “memisahkan dari islam “ ( yamruquuna minal islaam ) , Dan tidak disifati seperti itu kecuali kepada orang kafir, dan sabda Rosulullah yang lain, yang berbunyi : “ innahum abghodhul kholqi ilaallahi ta’aala “ , Mereka menghukumi kafir dan kekal dalam api neraka setiap yang menyelisihinya, padahal merekalah yang pantas mendapatkan predikat tersebut.
Pengarang As-syuffa` berkata : kita menghukumi kafir setiap orang yang mengucapkan perkataan yang menyesatka umat atau mengkafirkan para sahabat. Syekh taqiyuddin as-syubki berkata : orang yang mengkafirkan khawarij dan rawafidh berhujjah dengan sikap mereka yang mengkafirkan para sahabat sehingga menyelisihi kesaksian Rasulullah, mereka adalah ahlul jannah.[ Fatkhul bari 12 : 371 ].
2. Sebagian yang lain menghukuminya fasiq, ahlul bid`ah, dan ahlul bagyi ( pemberontak ).
Syaikh Islam berkata : mereka adalah orang-orang yang memerangi Amirul mukminin dan para sahabatnya. Salaful ummah dan para imam bersepakat dalam memerangi mereka, dan mereka tidak berselisih sebagaimana berselisihnya mereka dalam perang jamal dan siffin, dan beliau menerangkan bahwasanya para sahabat memerangi orang-orang khawaarij atas perintah Nabi untuk menghilangkan kejelekan mereka dari kaum muslimin, akan tetapi para sahabat tidak mengkafirkan mereka bahkan Imam Ali bin Abi Thalib mengharamkan harta-harta dan budak mereka serta tidak menghukumi mereka sebagai orang-orang yang murtad seperti Musailamah beserta pengikutnya. ( Minhajussunnah 5 : 241 hal : 307) Syaikh Islam Ibnu Taimiyah berhujjah dengan perkataan Ali bin Abi thalib yang disebutkan dari thariq bin Syihab dia berkata : saya bersama Ali ketika selesai memerangi penduduk Nahrowan, maka dia ditanya apakah mereka itu orang kafir? Dia menjawab mereka orang-orang yang lari dari kesyirikan, kemudian ditanya lagi apakah mereka orang-orang munafiq? Dia menjawab sesungguhya orang-orang munafiq tidak mengingat Allah kecuali sedikit, kalau begitu siapa mereka? Dia menjawab mereka adalah qoum yang memberontak kepada kita maka kita memeranginya. ( Diriwayatkan oleh Abi Syaibah dalah mushanif : 37942 ).
Maka perkataan Imam Ali mengenai khawarij menuntut bahwa mereka bukan kafir atau orang yang keluar dari Islam sebagaimana yang diterangkan imam Ahmad dan yang lainnya. ( Majmu’ fatawa 28 : 518, 316 )
Dan beliau menerangkan pula sesuatu yang menunjukkan bahwa para sahabat tidak menghukumi mereka sebagai orang kafir, dikarenakan para sahabat shalat dibelakang mereka, seperti Abdulah bin Umar dan lainnya shalat dibelakang Najdah Al-Hururi. Dan para sahabat mensikapinya sebagaimana kaum muslimin yang lain. Seperti Abdullah bin Abbas menjawab persoalan-persoalan yang disampaikan Najdah Al-hururi kepadanya. ( Manhaj Ibnu taimiyah fimas’alatit takfir 2 : 309 ).
Saad bin Abi Waqos dan yang lainnya menggolongkan mereka didalam firman Allah ta’ala surat Al-Baqarah : 26-27, maka dia menghukuminya sebagai orang fasik dan tidak mengkafirkan mereka. Ketika mereka sesat disebaban mereka merubah Al-Qur’an dari posisinya, dan menta’wilkannya dengan selain apa yang dikehendaki Allah, mereka berpegang teguh dengan ayat-ayat mutasabih dan menjahui ayat-ayat muhkam serta sunah-sunah yang sudah tetap yang menerangkan apa yang dikehenmdaki Allah dalam kitab-Nya, maka mereka menselisihi sunah dan ijma’ sahabat, bersamaan dengan menselisihi ayat-ayat muhkam, maka ketika mereka mengerjakan itu semua dia menyebut mereka sebagai orang-orang fasik. ( Majmu’ fatawa 16 : 588 , hal : 310 ).
Adapun mengapa mereka tidak dihukumi sebagai orang-orang murtad dan kafir walaupun mereka mengkafirkan orang-orang muslim dan memeranginya dikarenakan mereka bersandarkan kepada Al-Qur’an kemudian manta’wilkannya menurut pemikiran mereka tanpa mengetahui ma’nanya. Dan ilmu mereka tidak lurus, tidak mengikuti sunah dan tidak pula kembali kepada jama’atul muslimin yang memahami Al-Qur’an. ( Majmu’ fatawa 13 : 356, hal : 311 ) Kebanyakan ahlul ushul dari kalangan ahlus sunah menghukumi mereka sebagai fasiq, dan hukum Islam masih berlaku bagi mereka di karenakan syahadatnya serta mereka masih berpegang teguh diatas rukun-rukun Islam. Mereka fasiq dalam mengkafirkan orang-orang muslim bersandarkan kepada ta`wilan yang salah, sehingga mengakibatkan penghalalan darah dan harta bagi yang menyelisihinya, serta menghukumi mereka dengan kafir dan syirik. Imam Thobari berkata : sudah menjadi suatu hal yang ma`lum bahwa mereka menghalalkan darah dan harta kaum muslimin di sebabkan kesalahan mereka dalam menta`wilkan Al-Qur’an yang keluar dari ma`na sebenarnya bukan yang di maksudkan.
Imam al-Khothobi berkata,” Seluruh ulama` telah bersepakat bahwa Khawarij dengan segala kesesatannya adalah salah satu firqoh dari firaq-firaq kaum muslimin, diperbolehkan menikahinya dan makan sembelihan mereka, dan mereka tidak dihukumi sebagai kafir sepanjang mereka masih berpegang teguh dengan pokok ajaran Islam. Sedangkan qhodhi Abu Bakar al-Baqilaany beliau tawaquf ”tidak berkomentar”, hal ini tersirat di dalam perkataannya,” Belum ada kejelasan dari suatu kaum yang menghukumi mereka kafir, akan tetapi yang ada mereka adalah orang–orang yang berkata suatu perkataan yang menghantarkan kepada kekafiran.” Imam Ibnu Batthol berkata,” Jumhur ulama` berpendapat bahwa khawarij tidak keluar dari kaum muslimin .” [ Fathul bari 12 : 371-372 ].
Gholib bin Ali `Awaaji berkata,” Mengkafirkan seseorang bukan persoalan yang remeh, harus betul-betul ada bukti-bukti yang nyata dan setelah ditegakkannya hujjah, oleh karena itu para ulama` menganggap Khawarij fasiq, disebabkan masih menjalankan ajaran ad-Dien, mereka seperti manusia biasa lainnya, mempunyai kesalahan dan juga kebenaran. Para salafpun dulu berinteraksi dengan mereka seperti berinteraksi kepada orang-orang muslim, dan tidak memberlakukannya seperti orang kafir. Akan tetapi bukan berarti mereka tidak mengkafirkan sebagian sekte Khawarij yang layak untuk dikafirkan seperti :
a). Bada’iyah yang berpendapat sholat itu hanya satu raka’at di pagi hari dan satu raka’at di sore hari.
b). Maimuniyah yang membolehkan menikahi mahram dan mengingkari surat Yusuf termasuk salah satu surat dalam Al Qur’an, karena menurut mereka surat Yusuf mengisahkan tentang cinta dan ’isyq (rindu mabuk kepayang) padahal Al Qur’an itu semuanya serius, tak ada persoalan seperti itu.
c). Yazidiyah yang berkeyakinan Allah akan mengutus rasul dari kalangan Ajam yang akan menghapus syariat Nabi Muhammad. [ Firaq mu’ashirah 1 : 121-122 ].
Syaikh Islam Ibnu Taimiyah menerangkan bahwa mereka mempunyai dua sifat yang mashur dikalangan mereka yaitu:
1. Keluarnya mereka dari as-Sunnah.
2. Mereka mengkafirkan orang-orang yang berbuat ma`siat yang menghantarkan mereka kepada penghalalan darah orang-orang muslim dan harta mereka dan menjadikan negara yang mereka tempati sebagai daarul kufri “negara yang boleh diperangi”.
Wallahu A’lam Bish Shawab.
DAFTAR PUSTAKA
1. Majmu Fatawa, Ibnu Taimiyyah- Mu’asasah Ar Risalah, th. 1418 H/1997 M-
2. Minhajus Sunnah An nabawiyyah, Ibnu Taimiyyah- Cet I Th. 1407 H/1986 M-
3. Fathul bari’, Ahmad bin Ali bin Hajar Al Atsqalani-Daarul Kutub Al ‘Ilmiyyah ,cet I Th. 1410 H/1989 M-
4. Manhaj Ibnu Taimiyyah fi Mas’alati Takfir, Dr. Abdl Majid Al Masy’abi-Adhwaaus Salaf- Riyadh, cet.I Th. 1418 H/1997 M-
5. Al Inhiraafaat Al ‘Aqdiyyah wal ‘Ilmiyyah, Ali Az Zahraani -Daarul Risalah-Makkah, tanpa tahun-
6. Al Mansu’ah Al Muyassarah, Dr. Maani’ bin Khammad Al Jahny- WAMY-Riyadh, cet.III Th. 1418 H-
7. Talbis Iblis, Ibnu JauzyAl Baghdady-Darul Kutub Al ‘Ilm iyyah- Beirut, Cet. IV Th. 1414 H / 1994 M
8. Al I’tishom, Asy Syatiby- Daarul Fikr , tanpa tahun-
9. Tahqiq “Mawaqifush Shahabah fil Fitnah”, Dr. Muh. A. Mahzum- Maktab Al Kautsar- Riyadh, cet I Th. 1415 H/1994 M-
10. Firaaqul Mu’ashiroh, Ghalab bin Ali Al Awaji- cet. I th. 1414 H/1993 M-
11. Al Milal Wa Nihal, Syahrastany- Daarul Fikr, tanpa tahun –
12. Maa Ana ‘alaihi wa Ash habii, Ahmad Salam
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...