Pengikut

Rabu, 6 Oktober 2010

Pas Berdiam Diri Bila Dianggap Parti Ekstremis Yang Sokong Keganasan

Najib Tun Razak bersalaman dengan Presiden Majlis Eropah
(European Council), Herman Van Rompuy
pada Sidang Kemuncak Asia-Eropah (Asem) Kelapan
di Royal Palace, Brussels, Isnin lalu

 Islam bukan ancaman

BRUSSELS 5 Okt. - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengingatkan masyarakat antarabangsa bahawa Islam bukan satu ancaman seperti yang sering dicetuskan oleh ekstremis dalam semua agama.

Beliau berkata, masyarakat antarabangsa perlu melihat Malaysia sebagai contoh jelas bagaimana rakyat dari pelbagai agama dapat hidup bersama secara harmoni.

Bercakap pada perbincangan meja bulat media yang dihadiri pertubuhan media antarabangsa yang berpangkalan di sini, Najib berkata, konflik yang timbul bukan di antara agama tetapi antara ekstremis dan puak sederhana bagi semua agama.

"Islam tidak sepatutnya satu masalah asalkan wujud kesederhanaan dalam semua agama," katanya.
Islam merupakan antara perkara yang dibangkitkan semasa sesi itu dan Najib ditanya berhubung cara Malaysia menangani persepsi terhadap agama di kalangan masyarakat Eropah di tengah-tengah perundingan perjanjian perdagangan bebas Eropah-Malaysia, yang akan dilancarkan di sini Selasa.

Najib berkata, adalah lebih baik jika masyarakat Eropah dapat menyertai dialog dengan negara-negara Islam sederhana seperti Malaysia.

Sambil menyatakan bahawa beliau tidak merestui tindakan golongan ekstremis, Najib berkata, usaha bagi menyelesaikan Islamophobia ialah mencari jalan penyelesaian jangka panjang kepada isu rakyat Palestin.

Katanya, nasib rakyat Palestin, yang telah dinafikan hak mereka, "menyentuh perasaan di kalangan dunia Islam."

"Setengah orang berasa jika tiada lagi harapan, apa lagi yang ada untuk menyambung hidup," katanya sambil menambah sebaik masalah rakyat Palestin diselesaikan, keganasan akan reda. - BERNAMA
Dipetik dari Utusan Malaysia

Dengan tegas dan jelas DS Najib menerangkan kepada pertubuhan media antarabangsa bahawa Islam adalah agama sejahtera. Islam menganjurkan keadilan, kasih sayang, harmoni, kemajuan dan pembinaan tamadun yang holistik.

Malaysia adalah contoh terbaik. Keharmonian hidup sebagaimana yang dianjurkan oleh Islam diamalkan di negara ini dengan berkesan. Seluruh rakyat berbilang kaum yang berbeza kepercayaan agama dan adat resam berjaya hidup bersama. Perkongsian kuasa politik yang matang mendorong kepada perkongsian prasarana dan khazanah kekayaan negara. Rakyat Malaysia bersama-sama memacu kemajuan dan pembangunan yang dinikmati bersama.

Rakyat Malaysia yang bukan beragama Islam dapat hidup dengan sejahtera bersama-sama masyarakat Islam yang lebih majoriti. Ini disebabkan kerajaan Barisan Nasional yang diterajui UMNO mengamalkan ajaran Islam yang sebenar iaitu menganjurkan persepakatan, muhibbah, kesederhanaan, kemajuan dan berpijak kepada realiti semasa.

Malaysia juga adalah contoh terbaik bagi dunia luar melihat segolongan ekstremis dan pelampau agama. Mereka melakukan tindakan yang bertentangan dengan ajaran Islam walaupun mereka melabelkan diri sebagai gerakan Islam. Menggunakan pendekatan indoktrinasi menjumudkan pemikiran dan menganjurkan keganasan, perpecahan, menanam kebencian serta menyuburkan perkauman dan assobiah.

Golonmgan ekstremis ini menubuhkan parti politik dan memperalatkan agama untuk mendapatkan sokongan. Golongan pelampau agama ini juga seringkali meminggirkan organisasi atau parti mereka dari realiti kehidupan semasa untuk mengekalkan kejumudan pemikiran. Dengan itu ahli dapat dikawal dan diarah melakukan tindakan-tindakann yang disedari bertentangann dengan ajaran agama.
Peristiwa Memali...hasil hasutan parti yg ekstrem ganas

Seluruh dunia sudah sedia maklum, pertubuhan atau parti politik yang bergerak secara ekstrem dan melampau ini tidak dapat memisahkan diri mereka dengan apa sahaja bentuk keganasan yang berlaku dalam negara. Misalnya mereka bersungguh-sungguh merestui Peristiwa Penjenayah Agama Memali Kedah, Peristiwa Penjenayah Bersenjata al-Maunah Jenalik Perak, mempersenda polis dalam kes pembunuhan Datuk Sosilawati, dan banyak lagi peristiwa yang boleh mengancam ketenteraman awam.

Parti yang ektrem...sentiasa menyokong keganasan

DS Najib merumuskan bahawa apa sahaja bentuk ekstremism dan keganasan melampau hanya akan mendatangkan ketidakstabilan. Contohnya seperti yang menimpa rakyat Palestine yang berpunca daripada sikap ekstrem dan keganasan melampau Yahudi.

Anda juga meminati:

Pas Kelantan hanya beri plastik gula-gula..
Masyarakat Orang Asli Tolak Pas Kelantan
Gerombolan Pakatan Pembangkang Dilanda Krisis Teruk

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...