Pengikut

Jumaat, 21 Januari 2011

Ajaib!!...Pariah Malaysia Membina Dewa Murugan Terbesar Di Dunia?


Adakah kaum India masih bertaraf PARIAH di Malaysia 
apabila mereka berjaya membina Patung Muruga yang terbesar di dunia?

Facts:
Standing at 42.7 meter (140.09 feet) high, the world's tallest statue of Lord Muruga is located outside Batu Caves, near the city of Kuala LumpurMalaysia. The statue, which cost approximately RM 2.5 million, is made of 1550 cubic metres of concrete, 250 tonnes of steel bars and 300 litres of gold paint brought in from neighboring Thailand



Perbuatan membakar buku, membakar akhbar, membakar bendera, adalah perbuatan yang bertaraf "pariah".

Malaysia bukan negara masyarakat atau komuniti pariah. Malaysia adalah negara yang berdaulat dan merdeka. Warganegara Malaysia bukan bertaraf pariah. Rakyat Malaysia bermaruah, mempunyai jatidiri dan merdeka.

Kenapa sekumpulan kaum India bersikap seperti pariah? Bukankah mereka juga adalah rakyat Malaysia? Mengapa mereka sangat sensitif dengan perkataan "pariah"? 

Apakah sebenarnya definisi dan maksud kosa kata "PARIAH" itu:


Use of the word “pariah” was first recorded in English in 1613, and the term was clearly brought to Europe by British colonists. Europeans used the term incorrectly for all people of low caste in regions with caste systems, and sometimes for people without caste as well

pariah is a social outcast. Originally, the word was used to refer to people in hereditary positions of low class or social status; the term is also used today to describe outcasts in general, hereditary or not. Generally speaking, the position of a pariah is undesirable, since it is accompanied with a lack or respect, authority, and access to society at large. The term comes from the Pariah caste, a caste in some parts of India and Sri Lanaka which is akin to the Untouchables, the lowest caste in India's traditionally very rigid caste system.

Once someone becomes a pariah, it can be hard to shake the label. Pariahs are often extremely ostracized, making it hard for them to establish social connections and bonds of friendship with other people. People often try to avoid socializing with pariahs both because they are viewed as socially undesirable and because they fear being linked with pariahs in the public eye. As many politicians can testify, being associated with a pariah can be devastating to a social and political career

There are a number of ways to become a pariah in modern society. In many cultures, people of low economic and social class are viewed as pariahs, and they may face serious barriers as they try to work their way up in society. Lower class individuals often struggle for acceptance and equal access to services even in nations which claim to not have class systems. It is also possible to turn into a pariah, as might be the case with someone who commits a socially unacceptable act.

Dari sudut sejarah kita perlu memahami bahawa sejarah bangsa India bermula dari Peradaban Lembah Indus, yang akhirnya menyebar di bahagian barat laut subbenua India, dari tahun 3300 sampai 1700 SM. Tamadun Indus adalah tamadun peradaban yang besar dalam sejarah dunia. 

Ini bermakna India sebagai satu bangsa telah mengalami proses pembinaan tamadun yang lama dalam sejarah dunia. India adalah bangsa yang memiliki tamadun dan peradaban yang begitu lama dan establish.

Sejarah juga merakamkan bahawa kaum India di Malaysia bermula dari kemasukan kaum itu yang dibawa  oleh British untuk menjadi buruh dalam sektor perladangan dan kerja awam (PWD).

Kaum India di Malaysia secara geo-politiknya adalah terpisah sama sekali dengan Negara India. Mereka hidup di negara ini setelah rakyat Pribumi menerima mereka sebagai warganegara.  

Semanjak menjadi rakyat di negara Pribumi ini, Kaum India bebas dan merdeka dari ikatan kasta-kasta dalam sistem nilai budaya masyarakat India di Negara India. 

Walaupunpun menjadi warganegara Malaysia, Kaum India masih kekal berbahasa Tamil, beragama Hindu dan mengamalkan budaya masyarakat India.


Kehidupan mereka bertambah baik. Mendapat peluang berkongsi kuasa politik, menikmati agihan kek ekonomi, peluang pekerjaan, peluang pendidikan, keadilan sosial yang bertambah baik. Mereka hidup dalam suasana yang sangat selesa sehingga mampu mendirikan ribuan buah Kuil Hindu di merata tempat di bumi ini.

Apabila sekumpulan Kaum India membakar buku Interlok kerana kosa kata "pariah" terdapat dalam teks, maka kita ingin bertanya kepada seluruh Laum India di Malaysia:

Kasta rendahkah kaum India Malaysia apabila mereka dilantik menjadi Menteri, Timbalan Menteri dan menduduki jawatan dalam kabinet?

Pariahkah kaum India di Malaysia apabila mereka memiliki kerjaya doktor, jurutera, peguam?

Pariahkah kaum India di Malaysia apabila mereka mempunyai ladang, kebun,perniagaan, kekayaan, kemewahan hidup meninggalkan kaum Pribumi yang masih miskan?

Pariahkah kaum India di Malaysia apabila mereka juga memenuhi kerusi penjawat awam di sektor kerajaan dan swasta?

Sedarkah mereka bahawa Kaum India di Malaysia sudah dimerdehekakan dari penjara kasta pariah sebaik sahaja diterima oleh Pribumi menjadi warganegara di sini?

Soalan ini harus dijawab oleh semua Kaum India dan pemimpin mereka yang bersama dengan kerajaan.

Kaum India di Malaysia harus keluar dari kongkongan sifat-sifat Pariah. Mereka tidak perlu mewarisi jiwa pariah peninggalan sistem nilai masyarakat India di negara India. Mereka harus sentiasa sedar bahawa sekarang mereka berada di bumi Malaysia. 

Rakyat  dan Kerajaan Malaysia tidak memerlukan rakyatnya yang masih mengikat diri mereka dengan kasta rendah pariah yang tidak memberi apa-apa sumbangan. Kaum India telah diangkat setaraf dengan kaum-kaum lain dalam segala bidang kehidupan. Mereka bukan pariah kecuali mereka masih merasanya begitu.

Membakar buku Interlok kerana perkataan "pariah" samalah perjuangan mengekalkan gelaran kasta rendah ini yang tidak wujud sama sekali di Malaysia.

Kaum India sepatutnya hidup merdeka dan sejahtera bersama kaum lain.

Maka tugas pemimpin kaum India adalah membantu memusnahkan "KUMAN PARIAH" yang masih ada dalam jiwa sesetengah kaum India di negara ini.

Biarlah Pakatan Pembangkang menyuntik terus kuman-kuman ini kerana mereka perlukan undi. Sedangkan kaum India perlukan kehidupan yang selesa  ini diteruskan. 


Seramai sembilan orang ditahan dalam satu demonstrasi yang bertukar liar di tapak sambutan Thaipusam di Batu Caves pagi ini.

Sambutan berkenaan turut dihadiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Lebih 20 orang anggota polis mula bertindak ke atas kumpulan berkenaan yang mengadakan demonstrasi itu bagi memprotes buku teks sastera Interlok.

Tindakan itu dilakukan ketika ketua penerangan Parti Hak Asasi Manusia HRP S Jayathas yang mengetuai kumpulan itu sedang mengedarkan satu kenyataan.


Kumpulan seramai 20 orang itu juga dilihat membawa poster antaranya dengan slogan "Haramkan Interlok."

Pergelutan kemudiannya berlaku apabila peserta demonstrasi tersebut cuba membolosi kawalan polis berhampiran pintu pagar kuil.

Polis menahan Jayathas serta lapan yang lain dalam kejadian itu.

Ketua Polis Selangor Datuk Tun Hisan Tun Hamzah mengesahkan polis membuat penahanan berkenaan.

"Ketika polis hendak menghalang kesemua mereka yang berumur antara 18 hingga 46 tahun itu, mereka merempuh polis menyebabkan mereka ditangkap," katanya kepada pemberita di tempat kejadian

Nuar Berahim Nyanyi Lagu "Nasibku Malang"


KLIK SINI  Oleh Ujang Ranggi



6 ulasan:

Yuseri Yusoff berkata...

Blog saudara saya sudah link kan. Terima kasih..

salam perjuangan.

Tanpa Nama berkata...

SALAM PERJUANGAN BROO..BLOG CUN!..TENGOK LA KAUM INDIA MASIH TERBELA DI BWH BN TAPI MATI TERBAKAR DEK KERANA JANJI PALSU FUCKATAN KEHKEHKEH

Bingai @ Bangang berkata...

Terimakasih kerana mengikut blog http://tendangterajang.blogspot.com dan memautkan blog saya. Blog anda telah disenaraikan di dalam blog "Followers" di sana

Laksamana Bentan berkata...

tq bro Bingai, Jeffry ang Double Y.
teruskan perjuangan

Malay Delima berkata...

salam pekenalan..sy telah pautkan blog tuan di blog sy...sy harap tuan dapat link kan blog sy di blog tuan..

TQ

http://malaydelima.blogspot.com/

Laksamana Bentan berkata...

Salam, Malaysi Post sudah saya link.
Teruskan perjuangan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...